Khamis, 21 Oktober 2010

ADAT MINUM_MINUM KITA (RUNGUS)



          Pernah sekali saya terbaca sebuah artikel, dan di dalam artikel itu ada yang mengaitkan bahawa minum-minum (Minuman Yang Memabukkan) adalah adat istiadat bangsa Rungus. Secara peribadi saya tertarik akan hal ini, malah ingin mengetahui lebih dalam lagi tentang adat istiadat suku kaum kita, saya cuma orang biasa yang tidak punya pengetahuan, tambahan pula saya bukanlah seorang yang arif tentang adat istiadat bangsa kita RUNGUS, apakan lagi pengetahuan yang mendalam tentang adat istiadat  Rungus. Walaupun saya seorang yang berbangsa Rungus, dibesarkan dikalangan masayarakat Rungus di Daerah Matunggong, banyak hal yang masih perlu saya pelajari dan saya mohon petunjuk sekiranya ada salah@silap dalam artikel saya ini, Namun persoalan saya sekarang ini adakah minum-minum ( Minuman Yang Memabukkan) ini sememangnya termasuk dalam adat istiadat bangsa kita(RUNGUS) atau hanya menjadi kebiasaan bagi bangsa kita?

                  Jika jawabannya ialah YA!!
       
        Saya ingin bertanya, sejauh manakah penghormatan bangsa kita terhadap adat istiadat suku kaum Rungus?jika dilihat dan dinilai secara pratikal, setujukah anda apabila minum2( Minuman Yang Memabukan) dilakukan setiap hari, tidak dinafikan setiap hari kita dapat melihat orang yang mabuk, malahan ada diantara mereka individu yang sama mabuk setiap hari. Jika dilihat di tamu-tamu daerah Matunggong:
Ø                                   
                                                Tamu Daerah Kecil Matunggong(Tamu Pada Hari KHAMIS)
Ø                                          Tamu Matunggong(Tamu Pada Hari SABTU)
     Perbuatan minum-minum yang seringkali kelihatan, sehinggakan mereka tersadai di merata tempat disebabkan mabuk akan minuman,saya pasti seandainya salah seorang diantara mereka yang pengsan di di khyalak orang ramai akibat mabuk ialah ahli keluarga anda, anda pasti punya perasaan malu, itu adalah hakikatnya. Ditambah lagi dengan perkara yang lebih menyedihkan apabila kita kehilangan orang yang kita sayang hanya kerana perkara minum2( Minuman Yang Memabukkan ) yang bangsa kita jadikan sebagai adat istiadat bangsa Rungus.Adakah hal ini boleh digelar sebagai adat istiadat suku kaum kita lagi,jika YA!Mungkin tidak salah jika saya katakan banyak diantara bangsa kita(RUNGUS),  yang tidak menghormati adat tradisi bangsa kita sendiri, hal sedemikian kelihatanya bukan lagi sebagai adat istiadat , tetapi menjadi kebiasaan bangsa kita, kita semua pasti tahu, bangsa kita selalu dikaitakan sebagai suku yang kuat minum, apabila adat kita dijadikan kebiasaan sehinggakan ianya akan menjadi batu sandungan bagi bangsa2 yang lain.
     
        Hal ini berlaku di kalangan masayarakat kita daripada dahulu sehinggalah sekarang ini, tanpa mengira usia, daripada peringkat mereka yang Berusia, Dewasa,  Remaja, malah lebih mengejutkan lagi apabila kanak-kanak yang berumur 5 ke 10 tahun tahu bagaimana untuk minum-minum ( Minuman Yang Memabukan ), banyak anak-anak muda sekarang yang terjebak dalam gejalah minum, yang kita namakan sebagai adat, akan tetapi ianya seperti hanya kebiasaan, anak-anak muda Matunggong yang bakal menjadi pelapis kepimpinan akan datang bagi daerah Matunggong kebanyakannya semua kaki botol. Sampai bila bangsa kita (RUNGUS) akan maju sekiranya hal ini seringkali dikaitkan dengan adat istiadat bangsa RUNGUS......BERUBAHLAH............
 RINDUKANLAH SEBUAH BANGSA YANG BEBAS DARIPADA BELENGU KEMABUKAN
  “ PERUBAHAN BUKANLAH SUATU PERUBAHAN, SAMPAI TERJADI PERUBAHAN “

Tiada ulasan:

Catat Ulasan